Jeg får ofte spørsmål av skuffede elever om de bør klage. Har de fått stryk, så har de ikke noe å tape. De får da ny vurdering med begrunnelse. Når det gjelder de andre, så er det en viss risiko. Skal jeg gi et skikkelig velbegrunnet råd, er det tidkrevende. Jeg må jobbe meg inn i eksamensoppgavene, og jeg må lese elevens tekst grundig og flere ganger. Det er ikke alltid jeg synes jeg har tid til dette. Slik vil det nok være, noen får gode råd fra faglærer, men mange er overlatt til seg selv når det gjelder om "det er lurt" å klage.
Jeg har vært sensor i mange år. Utdanningsdirektoratet bruker mye ressurser på å skolere sensorer, men likefullt er det relativt ofte sprik når to sensorer som har vurdert den samme teksten kommer sammen og skal sammenlikne sine karakterer. Problemet er at det handler om skjønn. Det er ikke nok å telle komma- eller andre typer skrivefeil. Jeg legger ved vurderingsskjemaet som sensorene brukte ved hovedmålseksamen her. Det er mange punkter, noen punkter på på formelle ferdigheter, andre punkter går på om du har svart på oppgavene (kortsvar + langsvar). Så skal vi ende opp med en karakter ut i fra en "samlet vurdering". Noen teksttyper er ekstra vanskelig å vurdere, jeg tenker da på de såkalte kreative tekstene. Her er det ofte sprik!
Samlet vurdering av kortsvar
og langsvar
|
|
Samlet
sett viser elevsvaret
lav kompetanse i faget
|
Samlet
sett viser elevsvaret
nokså god kompetanse i faget
eller
god kompetanse i faget
|
Samlet
sett viser elevsvaret
meget god kompetanse i faget
eller
framifrå kompetanse i faget
|
Karakterforslag:
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar