Del A Kortsvarsoppgåve (hausten 2016)
Svaret bør ikkje vere på meir enn cirka 250 ord.
Vedlegg:
− «Før i tiden utsatte vi oss for stor fare uten å forstå det», Magasinet Dagbladet, 16.07.2016
Denne samansette teksten er ein del av ein kampanje frå Helsedirektoratet. Gjer greie for formålet med teksten, og forklar korleis dei ulike retoriske appellformene er brukte.
Kommentar:
I svaret ditt skal du vise at du forstår og kan forklare bruken av dei retoriske appellformene og funksjonen dei har i den samansette teksten.
(presentasjon av teksten)
Denne samansette teksten stod i Magasinet, eit bilag
til avisa Dagbladet, sist sommar. Siktemålet med teksten er å åtvara mot å
bruka for mykje salt i maten.
(hovuddel)
Blikkfanget i annonsen er biletet av ein
røykande lege. Han fangar merksemda vår. Å ha eit effektivt blikkfang er ein
føresetnad for ein kan oppnå siktemålet, å få lesaren til å stoppa opp og bruka
litt tid på reklamen. Avsendaren, Helsedirektoratet, viser seg audmjuk.
Helsepersonell har faktisk teke feil før. Ein har ikkje alltid hatt
kunnskap om dei skadelege verknadene av tobakksrøyking. På ein
autoritativ måte slår ein fast kva ein ikkje visste før, og kva ein veit no.
Ein spelar her på analogi eller likskap. På samme måte som ein før ikkje trudde
røyking var skadeleg, trur mange i dag at mykje salt ikkje kan ha alvorlege
konsekvensar. Helsedirektoratet i si rolle som eit statleg organ, gjer at
me reknar med at dei har ekspertise og vil vårt beste. Dette handler
altså om etos.
Teksten til høgre i biletet oppsummerer nøkternt
kva nordmenn konsumerer av salt (dobbelt så mykje som ein reknar som sunt).
Dette verkar faktabasert, både om kor mykje salt nordmenn et og dei verknadene
dette kan ha (høgt blodtrykk, hjerte- og karsjukdomar og magekreft). Dette er
logosargumentasjonen i teksten. Dei appellerer til vår sunne fornuft!
Nok ein gong finn me eit samspel mellom
tekst og bilete. Den velta saltbøssa og den lille salthaugen gjentek og
forsterkar informasjonen i teksten. Samstundes er det ikkje detaljerte
forklaringar. Den som ynskjer meir detaljert informasjon, får det ved å gå til
ei nettside.
I kva grad spelar annonsen på kjensler? Det første er
det eg allereie har vore inne på. Det ironiske bilete av ein lege som røyker
har ein viss sjokkeffekt. Ord som høgt blodtrykk og magekreft er
skremmande og spelar på frykt for sjukdom og død. Kven vil ikkje gjera det som
er mogleg for å unngå desse alvorlege helseproblema?
(konklusjon)
På same måte som at me brukte lang tid for å skjøna
kor skadeleg tobakken er, treng me kanskje og litt tid på å leggja om
kosthaldet til å bruka mindre salt?
(Teksten er litt for lang (ca 300 ord) ,
og burde nok verta redigert noko ned)
Disponering av tid på ein eksamen eller heildagsprøve
Ikkje vent med kortsvaret til slutten av dagen. Då er du antakeleg trøytt. Slik kan du gjera:
1. Studer kortsvarsoppgåven, noter ned stikkord. Hugs, kva vert det spurt etter?
2. Les gjennom langsvarsoppgåvene - vel ei av oppgåvene. Lag disposisjon (stikkord). Hugs å lesa oppgåveformuleringa nøye. Kva er det dei spør etter?
3. Gå tilbake til kortsvaret - skriv det ferdig
4. Skriv ferdig langsvarsoppgåva.
5. Revider og sjekk rettskrivinga, formuleringar osv.
Gå ut i sola - spis ein is. Det har du fortent!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar