mandag 26. januar 2015

23/5-regelen - studiekompetanse med bare seks fag!

Av og til møter jeg voksne elever som tror de må ta hele videregående med alle fag for å få studiekompetanse. Det stemmer jo ikke heldigvis.

Jeg viser her til reglene fra Samordna opptak:


For å få generell studiekompetanse gjennom 23/5-regelen må du oppfylle tre vilkår:


1


Du må fylle 23 år eller mer det året du søker om opptak.


2


Du må dokumentere at du har fullført og bestått alle de seks studiekompetansefagene.


3


Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning.


Hvis du oppfyller vilkårene, kan du bli poengberegnet etter 23/5-regelen, selv om du har generell studiekompetanse på et annet grunnlag.Regler kan forandre seg, og sjekk alltid hva som gjelder for deg. Merk at man kan få unntak fra regelen om 5 års praksis hvis man har hatt omsorgspermisjon, har vært syk eller liknende, men alle slike avvik fra hovedregelen må godkjennes i god tid!

De seks studiekompetansefagene er

Norsk – hovedmål, sidemål og muntlig 393 årstimer
Engelsk 140 årstimer *
Historie 140 årstimer
Samfunnsfag 84 årstimer
Matematikk 224 årstimer
Naturfag 140 årstimer


* tar du engelsk som privatist må du ta eksamen både i skriftlig og muntlig.


3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg har akkurat meldt meg opp til eksamen som privatist i norsk. (NOR 1211, NOR 1212 og NOR 1213) Skal etterhvert ta resten av fagene som kreves av 23/5 regelen. Tok kontakt med en vgs i nærheten, men hun på biblioteket der kjente ikke til 23/5 regelen og hvilken bøker jeg da trenger. Vet du det? Hilsen en skikkelig forvirret "student"

    SvarSlett
  3. Jeg deler dette vitnesbyrdet til partnere som lider i forholdet sitt fordi det finnes en varig løsning.

    Mannen min forlot meg og våre 2 barn for en annen kvinne i 3 år. Jeg prøvde å være sterk bare for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smertene som plager hjertet mitt. Jeg ble såret og forvirret. Jeg trengte hjelp, så jeg forsket litt på internett og kom over et nettsted der jeg så at Dr. DAWN ACUNA, en trylleformler, kan hjelpe til med å få elskere tilbake. Jeg tok kontakt med henne og hun ba en spesiell bønn og trollformler for meg. Til mine overraskelser kom mannen min hjem etter 3 dager. Det var slik vi ble gjenforent igjen og det var mye kjærlighet, glede og fred i familien.

    Du kan også kontakte Dr. DAWN ACUNA for rask løsning.
    1) Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    2) Hvis du trenger fred/ glede/ lykke i ekteskapet ditt.
    3) Hvis du ønsker å behandle infertilitet.
    4) Hvis du ønsker å kurere noen form for sykdom, kreft/hiv/blokkrør/etc.
    5) Hvis du ønsker å tiltrekke deg noen inn i livet ditt.
    Whatsapp: +2348032246310
    E-post: dawnacuna314@gmail.com

    SvarSlett