torsdag 22. august 2013

Hvordan lære? Om tankeskriving

Hovedmålseksamen høsten 2013
Du som er privatist har det jo ganske deilig. Du kan jobbe når du vil. Du er din egen sjef. Men farene truer i horisonten. Det kan være vanskelig å komme i gang, og det kan være ganske lett å utsette. I dag skriver vi f.eks. 22. august. Det vil si at det er 3 måneder til, hele 90 dager.
Det er derfor det er viktig å lage en plan med mål og delmål, men poenget mitt i denne bloggposten er egentlig hva du må gjøre når du har kommet i gang. Det viktige er ikke bare å komme i gang, men kvaliteten på tida du klarer å sette av til studiene. Og her skal jeg ikke mase om at det ikke er lurt å sjekke Facebook og Vg.no annethvert minutt. Det sier seg selv.
Det jeg anbefaler deg er at du praktiserer det vi kan kalle for tankeskriving. Tankeskriving kan være i form av tankekart, ved hjelp av dataverktøy som Evernote eller Onenote. Det er ikke det viktigste her. Men det viktige er at det å skrive hjelper deg å utvikle og sortere tankene dine. Det hjelper deg til å forstå, huske og lære bedre. Så ikke gjør det slik at du leser og leser og leser. Så klapper du igjen boka (eller skjermen hvis du leser på skjerm) uten at du f.eks. hvert 20 minutt bruker noen minutter til å oppsummere og formulere innholdet du har lest, ting du lurer på, ting du synes var spesielt interessant. Selv om jeg anbefaler at du bruker korrekt språk, behøver det ikke være fullstendige setninger. Du skriver først og fremst for deg selv, men jeg har likefullt tro på at det kan være en ide å publisere tankenotater på en blogg. Den kan gjerne være anonym, men det du skriver og tenker kan faktisk være nyttig for andre enn deg selv.
Nedenfor ser du mitt favoritt skriveverktøy som også egner seg godt til tankeskriving: Evernote.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar