onsdag 7. september 2011

Å fokusere

Noen tanker om å det å få jobben gjort. Du har satt av noen timer  til jobbing med skolearbeid, og da er det viktig at det blir høy kvalitet over arbeidsøkta. Noen ganger må jeg bruke tid på arbeid som jeg synes er ganske kjedelig og som jeg sliter med å motivere meg for. Da blir det lett til at jeg går litt til og fra, og i realiteten bruker jeg dobbelt så lang tid på arbeidet som jeg burde.
I juni var jeg sensor og retta i underkant av 200 stiler. For å hjelpe meg brukte jeg klokka jeg har på iPhonen.  Jeg visste at hvis jeg jobbet konsentrert, ville jeg stort sett bruke 15 minutter på hver tekst. Derfor satte jeg klokka på 15 minutter. Det hjalp meg til å få god framdrift på det tunge og slitsomme rettearbeidet.
1. Hvis du vet at du lett sporer av og går på Facebook, anbefaler jeg at du deler opp arbeidsøkta i mindre perioder. Kanskje du skal være fornøyd hvis du klarer å jobbe 25 minutter med skolearbeidet, men at du så bruker 5 minutter på noe annet. Så jobber du 25 minutter til - så belønner du deg med en Facebookpause på 5 minutter osv. Bruk gjerne "nedtelling" hvis du har det på telefonen din.
2. Det andre jeg tror kan hjelpe deg er "revisjon". Etter hver time, enten du sitter hjemme eller på skolen, avslutt med å revider. Spør deg selv hvordan du har jobbet og hva du har lært. Oppsummer for deg selv det viktigste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar