mandag 8. august 2011

Skrivebordet ditt

Det er jo ikke sikkert du har et skrivebord, kanskje sitter du ved kjøkkenbordet når du jobber eller kanskje har du funnet et bibliotek i nærheten med lesesal. Det som er viktig er at du har tilgang på de nødvendige hjelpemidlene dine, bøker, pc, Internett på en lett og oversiktelig måte. Rot virker distraherende og det er vanskelig å jobbe effektivt når alt flyter fritt.
Jeg nevnte det med lesesal, for noen vil det opplagt fungere å bruke lesesalen enten den måtte være på skolen eller på biblioteket ettersom en da har færre fristelser. Å gå på lesesalen kan sammenliknes med å gå på jobben. Forsøk om det kan hjelpe på konsentrasjonen å flytte jobbinga til et annet sted. Hvis du er elev, hvorfor ikke bli på skolen en time eller to og få unna det du skal? Kanskje du kan plotte inn et par ganger i uka at du skal jobbe på skolen. Kanskje du har fritimer. De fleste elever soser vekk fritimene. Det er viktig at en bestemmer seg for når en skal jobbe og ikke stole på lysten i øyeblikket.
Uansett, akkurat nå sitter jeg ved et veldig rotete skrivebord, og jeg kan jo skylde på at vi har drevet med oppusning av huset denne sommeren.  Med tanke på alt jeg nå må i gang med etter sommerferien, er det viktig at jeg bruker litt tid på rydding slik at jeg kan jobbe mest mulig effektivt og fokusert.
En del av det jeg skal jobbe med er ikke veldig lystbetont, og det er derfor viktig at forholdene ligger til rette slik at det er lett å komme i gang. Hvis papirer og bøker ligger i en haug, øker det sjansen for at jeg utsetter arbeidet. Mange av oss liker å samle på alt mulig ("det kan jo komme til nytte"), så legger vi det fra oss der vi finner en åpen flate (på peisen, i bokhylla, på skrivebordet osv. Det hele blir lett uoversiktelig og rotete. Grunnleggende er at hver ting i huset har "sin plass" og at vi blir flinkere til å hive.
Med skrivebord kan vi også tenke på dataskjermen som har sitt skrivebord. Hvordan bør det se ut slik at det gir mest mulig oversikt og enklest å jobbe på. Jeg vil tipse om at hvis man har en stasjonær pc/mac av alminnelig god standard, så kan man ofte koble på to skjermer. Det gir også mulighet for god oversikt.
Noe av målene mine i dag (jeg regner dagen i dag som første "arbeidsdag" etter ferien); det er å rydde pulten og samtidig rydde litt i hodet, hva skal jeg gjøre i dagene framover, hva og når, en liste med prioriteter. Hva er viktig? Hva har tidsfrist? Hva skal jeg utsette, hva må jeg gjøre i dag? Det å ha et ryddig skrivebord hjelper meg til å fokusere på hva jeg skal gjøre i øyeblikket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar