fredag 18. mars 2011

Sover du godt?

Jeg vil gjerne dele noen interessante innspill som går på søvn ettersom det antakelig angår mange av dere som er innom bloggen her. Jeg viser til en artikkel som stod i Vårt Land i dag (18. mars altså).


Poeng nummer 1, i flg en undersøkelse som det referes til er det tenåringer som melder om dårligst søvn. Mange har på mobilen, og vekkes av at de får meldinger, evenuelt at de får eposter eller telefoner. Det å vekkes ødelegger for søvnrytmen, og det går ut over søvnkvaliteten hvis dette skjer ofte.
Så leste jeg noe som angikk meg, punkt 2. Jeg har etter at jeg fikk iPad i oktober pleid å lese på senga på iPaden, men det er vissnok en dårlig ide. Lyset fra skjermen hemmer i flg. journalisten (Caroline Teinum Gilje) produksjonen av melatonin, et hormon som gjør at vi blir naturlig trøtte. Mange har Facebook på mobilen og vil gjerne sjekke hva som skjer før de legger seg. Dette gjør at vi altså ender opp med å sove dårligere.
Punkt 3. Så har du sikkert hørt at det er dumt å snu døgnet i helgen. Det gjør at man f.eks. sover til langt ut på ettermiddagen lørdag og søndag. Ikke lurt! Da sliter man søndag kveld.

OK, kanskje man kan gjøre noe med dette? Å være uthvilt gjør at man generelt kan prestere bedre på skolen. Det bør kanskje kunne kombineres med aktivt uteliv og noe festing?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar