Oppgaven ble gitt som kortsvar ved hovedmålseksamen høsten 2011, men jeg har her valgt skrive en litt mer fullstendig reklameanalyse.
Reklamen
for Toro blei publisert i UNICEF-magasinet i 2011, kor det vert reklamert for ei
tomatsuppe Toro har laga. For kvar selde suppe går ei krone til UNICEF. Denne
reklamen er delvis ein kommersiell reklame (den reklamerer for eit produkt),
men samtidig handlar det kanskje meir om å informera om arbeidet Unicef og Toro gjer saman i Vietnam for å hjelpa underernærte barn. Målgruppa for reklamen må
vera dei som les UNICEF-bladet, og det vil antakelig vera personar som allereie
har eit spesielt engasjement for denne organisasjonen. Det kjem eg tilbake til
analysen.
Eg
vil starta med å sjå på biletet. Deretter vil eg sjå på teksten. Så vil eg sjå
på samspelet mellom bilete og tekst før eg kjem med ei oppsummering og mine tankar om denne type reklame. Biletet er eit halvnært utsnitt. Vi ser
eit barn eller eigentleg bare hovudet på
barnet som tydelegvis får eller har fått mat ut i frå matrestane rundt munnen.
Barnet ser med store alvorlege auge opp på det som kanskje er mora, i alle fall
den som held ungen og som har gitt det mat. Fotografiet av det som antakelig er
ein gut, er teke i ein lett
froskeperspektiv altså litt sett nedanfrå. Både forgrunnen og bakgrunnen er uklar. Avsendar
har som sagt valt å nytta eit halvnært utsnitt. Dette gjer at vi kjem nært
innpå motivet, noko som er viktig med tanke på innleving og identifikasjon. Det
er barnet som er i fokus, for det er jo det som er viktig med tanke på teksten i annonsen.
Det
er ikkje brukt sterke fargar eller kontrastar i bilete. Situasjonen verkar ganske
harmonisk, og barnet verkar nøgd og roleg.
Hovudet kan verka relativt stort. Er dette eit underernært barn? Det er
litt vanskeleg å sjå ut av biletutsnittet. Fotoet som utgjer ca. 2/3 av reklamen har
plassert hovudmotivet, barnet, litt oppe til høgre i biletet. Nokre vil da
hevda at det er ut i frå teorien om ”det gyldne snittet”, det vil altså seia at biletet ikkje er heilt
symmetrisk, men likevel oppfattast som harmonisk og i balanse.
Annonsen
har ei overskrift i kvit skrift som gjer det lett å lesa mot bakgrunnen;
”700.000 barn i Vietnam lider av underernæring”. Overskrifta styrer antakeleg
korleis vi tolkar biletet. Med denne overskrifta vil vi gjerne sjå barnet som
nettopp underernært. Med ei anna overskrift ville vi antakeleg ”lese” biletet
annleis. Den nedste tredelen har ein god del tekst, men den har og det vi
kallar for ”pack shot”, altså biletet av produktet, ei suppepose. Til høgre
nedst finn vi logoen til Toro. Siste linje i teksten er med utheva blå skrift:
”For hver solgte suppe går 1 krone til UNICEF”. Første halvdel av teksten
informerer eller kanskje skryt av kva Toro gjer saman med Unicef. Dei er
”signaturpartnar” utan at det vert forklart. Eg reknar med at dei er
hovudsponsor i ei eller anna form. Det er altså indirekte ein presentasjon av
avsendaren. Andre halvdel av teksten handlar så konkret om tomatsuppa. Det vert
forklart at suppa er sunn (”nøkkelhullsmerket”), at barn har laga designen, og
at suppa vert seld til inntekt for Unicef. Første del av teksten vil da fungera
som ein argumentasjon for å velja nettopp denne tomatsuppa frå Toro som vert presentert i andre halvdelen av teksten. Teksten er
elles symmetrisk plassert mellom produktbiletet og logoen. Ved måten avsendar
vert presentert på, kan vi seia at teksten er med på å byggja etos. Toro står fram
som eit firma som ikkje berre tenkjer profitt, dei tek samfunnsansvar, og
dei tenkjer ikkje berre nasjonalt, men òg internasjonalt. Dei peikar på korleis dagleghandelen vår i nærbutikken, kan hjelpa barn på andre sida av kloden. Mange forbrukarar er
opptekne av etikk. Vi kan og rekna med at dei som les Unicef-magasinet er særs
oppteke av dette. Etikken og det at dei tenkjer og handlar globalt, vil gjera
at forbrukarar som ikkje berre tenkjer på å spare pengar, kanskje vil velja
”Barnas tomatsuppe”. Det vert”win-win”, ein får ei god suppe og god samvit
samstundes.
Ser vi overskrift, sjølve teksten nedst i biletet
saman med dei andre elementa i reklamen,
ser vi korleis tekst og biletet gjentek og forsterkar kvarandre. Det
handlar om barn, og det handlar om mat. Det handlar både om svoltne barn i
Vietnam, og det handlar om nordmenn som treng kjapp og sunn (”nøkkelhullsmerket”)
mat til sine familiar. Biletet kan ikkje stå åleine, det treng ein forklarande
og utdjupande tekst som styrer korleis vi ”les” biletet. Biletet med teksten
verkar saman til å gje ein patoseffekt. Det nære og personlege biletet av
barnet med dei store augo verkar på kjenslene våre. Det verkar enkelt og oppnåeleg å hjelpa barnet
på biletet (og andre barn som Unicef og Toro hjelper) viss det er nok å betala litt meir for ei posesuppe.
Avslutningsvis vil eg seia at det sjølvsagt er
positivt at store selskap som Toro engasjerer seg for fattige barn og i
samfunnet generelt. Det er positivt at dei er opptekne av anna enn profitt og
overskot. Samstundes er det ei litt merkeleg blanding av det kommersielle og
det idealistiske her. Nyttar dei underernærte barn for å sikra sal og kundar?
Er det verkeleg så fantastisk at det går heile ei krone per suppepose? Viss ei
slik suppepose kostar 20 kroner, vil det seia 5% av salssummen. Er det så
imponerande? Utan at eg veit det, er kanskje akkurat denne suppa litt dyrare enn
”vanlege” supper. Ein veit at folk med eit idealistisk sinnelag, er villege til
å å betala litt ekstra. Då er det eigentleg ikkje Toro som ”betaler” for
gildet. Likevel, eg tykkjer dette er et eit positivt tiltak. Eg tykkjer det er
bra at store firma tenker på naturen, tenker på at arbeidarane skal ha gode
arbeidstilhøve, og at dei støttar ulike prosjekt på idealistisk basis.
(Leif Harboe har skrevet boka Norsk på 30 dager og flere andre bøker spesielt rettet mot dem som jobber med norskfaget på egen hånd. Ta kontakt for mer informasjon)
Hej, leder du efter et gældssaneringslån, usikrede lån, erhvervslån, realkreditlån, billån, studielån, personlige lån, risikovillig kapital osv.! Jeg er en privat långiver, jeg yder lån til virksomheder og privatpersoner med en lav og rimelig rente på 2%. E-mail til: christywalton355@gmail.com
SvarSlett