onsdag 2. mars 2011

Å sette seg mål - bruk Tasks (et Google-verktøy)

Enten er privatist eller elev  er det viktig å jobbe systematisk for å nå målet man setter seg.  Det er ikke nok å på nyttårsaften love at "jo, neste år, da skal jeg jobbe MYE mer". Her skulle en en hatt en personlig trener, en som kunne forklare hva en måtte gjøre, og en som både pisket og oppmuntret!
Jeg skal peke på et verktøy som kan hjelpe deg i å strukturere jobbingen din. Det krever at du har en Google-konto, hvis du alt har en konto på f.eks. Gmail eller Youtube, så har du en Google-konto!
Verktøyet er Tasks som framstår som en del av Gmail, men kan også brukes uten at du bruker epostprogrammet (Gmail). Jeg anbefaler forøvrig Gmail, hvis du på din Hotmail-konto får mye spam, så kan jeg love at du slipper nesten all spam, hvis du har Gmail.
Det som er en litt krevende øvelse er å omsette frustrasjon over dårlige resultater til at man gjør noe med det. Får man beskjed om at nynorsken står til to, så må man gjøre noe med det. I denne bloggposten, skal jeg ikke skrive hva medisinen eller kuren eller treningsprogrammet går ut på. Det er en annen sak. Poenget er at man konkretiserer hva man kan gjøre. Å lære handler om å anstrenge seg langsomt over tid, det handler om litt tålmodighet. Ofte kan det ta flere måneder før man ser resultater.

I Tasks så skriver man inn det man skal gjøre med tidsfrister, og man lager lister. Jeg anbefaler at man lager en liste for hver eller annenhver uke. En liste kan f.eks. inneholde følgende aktiviteter.


Uke 9-10

2.3. 10 minutter gloselesing tysk (husk å legge glosene inn på iPhonen)

5.3. 15 minutter - tysk nyhetssending

7.3. 15 min - gjenfortelle stykket på tysk til en annen

9.3. Høre på og oversette en tysk poplåt - øve 10 minutter på gloser

11.3. Lese en artikkel på tyske Wikipedia om noe jeg har greie på

13.3. øve 10 minutter på gloser

Poenget er å dele opp treningen i små bolker - som er så små at det er realistisk å gjennomføre dem.
I dette eksemplet bruker jeg faget tysk som eksempel. Her er det viktig å øve ofte - en kan ikke lære tysk ved hjelp av skippertak.
 Etter 3 måneder med mange små drypp,  og gjerne at man bruker mobiltelefonen til å legge inn det man skal øve seg på (selv bruker jeg Read it later og Simplenote når jeg skal overføre tekst fra macen til iPhonen), så vil man se resultater. Det som er viktig er at man tømmer hodet, stenger ned Facebook og andre ting som distraherer, og går fullt og helt inn i læringen de minuttene det gjelder. Selv bruker jeg gjerne musikk for å roe meg (test ut barokkmusikk i "largo-tempo", noen mener at denne musikken er god når man skal i læringsmodus.
Vi er her inne på noe vi kan kalle for GTD- "getting things done" - hvordan får gjort ting, og det er noe jeg garantert kommer mer inn på seinere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar