tirsdag 15. mars 2011

Fordypningsemnet i norsk



Det jeg skriver her er mest retta mot privatister, du som er elev får jo informasjon av faglæreren din, og det vil være ulike ordninger i praksis selv om læreplanmålet er det samme. Eksempelvis får mine elever 15 minutter på å presentere fordypningsemnet sitt, mens vi bruker kanskje 6-8 minutter når jeg eksaminerer privatister. Grunnen til det er av vi har litt under en halv time på å skaffe oss et bredest mulig bilde av privatistens kompetanse og oversikt over norskfaget.

Men hva er et fordypningsemnet? Jeg viser først til læreplanen:
Du skal kunne:

  • gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov
.



Vil du vite mer om fordypningsemnet?  Jeg har skrevet boka Norsk på 30 dager.
Der skriver jeg mer utfyllende om fordypningsemnet, jeg kommer med en rekke forslag på hva man kan velge, og hva som skal til for at man kan få god uttelling på dette karaktermessig.)

7 kommentarer:

  1. Til kjempe hjelp! Tusen takk.

    SvarSlett
  2. Jeg skal påstarte norskfaget som privatist til vinteren og ta eksamen våren '14. Du gjør det litt mindre skummelt og det virker litt mer overkommelig. Jeg gleder meg faktisk litt til å presentere da jeg ser at det er stor bredde i hva man kan fordype seg i.

    Takk takk :)

    SvarSlett
  3. Lykke til med prosjektet ditt, Øyvind!

    SvarSlett
  4. Trenger litt hjelp.. I læreplanmålet står det "gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne."

    Kan du forklare hva som menes med "annet norskfaglig emne"? For meg ser det ut til at den setningen gir fritt rom i valg av oppgave så lenge man tar i bruk informasjon eller kunnskap fra Norsk studiebok, og annen Norsk litteratur i temaet man velger å presentere.

    SvarSlett
  5. Heisann!

    Først og fremst vil jeg bare si at denne bloggen er fantastisk!

    Jeg har et lite spørsmål til fordypningsoppgaven. I skrivet jeg har fått tilhørende Norsk muntlig eksamen (skal opp som privatist), står det at jeg bør formulere en problemstilling (som jeg da jobber utifra). Hva menes med dette? Finnes det noen eksempler (som du nok skjønner har jeg faktisk ingen anelse om hva sensor egentlig vil være ute etter.).

    Ser også at du skriver at å lese tre Varg Veum-bøker holder til en 3'er men neppe noe mer. Vil du mene det er bedre å velge en annen forfatter generelt (mer historiske verk)? Hva med å lese de tre bøkene, samt se filmen til hovedboken og dra den inn i presentasjonen (sammenligne, se på bruk av virkemidler i bok vs film, etc.)?

    SvarSlett
  6. jeg kunne ikke tro at jeg noen gang ville bli gjenforent med min eks-kjæreste, jeg var så traumatisert av å være helt alene uten kropp å være ved meg og være sammen med meg, men jeg var så heldig en dag å møte dette kraftig trollformler Dr Dawn Acura, etter å ha fortalt henne om situasjonen min, gjorde hun alt menneskelig mulig for å se at kjæresten min kom tilbake til meg, faktisk etter å ha trollbundet trolldommen kom min eks-kjæreste tilbake til meg mindre enn 48 timer, min eks-kjæreste kom tilbake og tryglet meg om at han aldri ville forlate meg igjen, 3 måneder senere ble vi forlovet og giftet oss. Hvis du har samme situasjon, er det bare å kontakte Dr Dawn Acuna på e-posten hennes: { dawnacuna314@gmail.com } tusen takk mor for gjenopprettingen min eks-kjæreste tilbake til meg,
    *Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    *Hvis du ønsker å bli gravid.
    *Hvis du vil kurere noen form for sykdom.
    Kontakt henne for løsning: Whatsapp { +2348032246310 }
    E-post: { dawnacuna314@gmail.com }

    SvarSlett