mandag 9. november 2015

30 sentrale tekster i norskfaget

En feil jeg tror mange norskbøker gjør, er at de ramser opp 100-vis av forfattere og bøker. Da er det lett å bli forvirret og føle at man ikke husker noe som helst.
Jeg har i denne boka konsentrert meg om 30 tekster, de er ganske ulike, og de går fra norrøn tid og helt fram til i dag. Du får handlingssammendrag og kommentar/analyse av de ulike tekstene. Jeg setter også tekstene inn i en litteraturhistorisk sammenheng.
Mange av tekstene brukes mye i forbindelse med prøver, muntlige eksamener osv.
Ut november får du  introduksjonspris på eboka, kun kr 98.- Den kjøpes her

Fra middelalder/norrøn diktning


● Gunnlaug Ormstunge

● Edda-dikt

● Olav og Kari

● Tristan og Isolde

● Prinsessen som ingen kunne målbinde

● Kongespeilet

Fra barokken


● Kingo: Far verden, far vel

Fra opplysningstida


● Ludvig Holberg: Jeppe på bjerget

Fra romantikken


● Mauritz Hansen: Luren

● Henrik Wergeland: Til foråret

● Johan Welhaven: Diktets ånd

Fra 1850 -1900


● Ivar Aasen: Nordmannen

● Bjørnson: Ja vi elsker

● Camilla Collet: Amtmannens døtre

● Henrik Ibsen: Et dukkehjem

● Knut Hamsun: Sult

● Amalie Skram: Karens jul

● Sigbjørn: Obstfelder: Jeg ser

Fra 1900 -1950


● Sigrid Undset: Kristin Lavransdatter

● Olav Bull: Metope

● Rudolf Nilsen: Revolusjonens røst

Fra 1940 - i dag


● Max Manus: Det vil helst gå godt

● Louis Masterson (Kjell Halbing): Morgan Kane-serien

● Anne Karin Elstad: Senere Lena

● Jostein Gårder: Sofies verden

● Jo Nesbø: Snømannen

● Karl Ove Knausgård: Min kamp 1

Digitale tekster, sosiale medier


2 kommentarer:

  1. Kan du avsløre noen temaer på neste ukes norsk eksamen?

    SvarSlett
  2. Nei, jeg er like spent som dere! Men det er lurt å være god på diktanalyse, analyse av sammensatte tekster og ha grundig forståelse av retoriske virkemidler!

    SvarSlett